Week 9 & 10 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Verkade - WaarBenJij.nu Week 9 & 10 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Verkade - WaarBenJij.nu

Week 9 & 10

Door: Mariek

Blijf op de hoogte en volg Marieke

15 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Vanuit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat sommige familieleden, vrienden en kennissen graag willen weten hoe het is in Cape Town. Ik vindt het echt heel leuk dat jullie mij volgen. Voor al mijn trouwe volgers mijn verslag van de afgelopen 2 weken.

Mijn eerste weekend in Cape Town heb ik zeker genoten. Met de Australische meiden zijn wij zondagavond naar de andere kant van Cape Town geweest. Even zo'n 30 minuten in de taxi langs de kust naar V&A Waterfront. Daar is een grote shoppingcentre en er zijn veel restaurants. Heerlijk uiteten geweest in een vis restaurant met heerlijke cocktails. Daarna zijn wij in het reuze rad geweest voor een mooi uitzicht over de stad, en ik kan je vertellen, het is echt een mooie grote stad.
Helaas was dit de laatste avond met Ella, Poppy & Kiri en gaan zei weer terug naar huis of op doorreis. Momenteel verblijf ik voor 4 weken in de Houtbay backpacker lodge in Houtbay. Het is een mooie voorstad van Cape Town, 300m vanaf het strand, aan de rechterkant de haven met restaurants, 15 minuten verder Houtbay Harbour Market en links 10 minuten verderop de hoofdstraat met winkeltjes en restaurants.

Maandag start mijn oriëntatie voor het vrijwilligerswerk met Ashley en Nobile, eerst krijg ik een hoop uitleg over mijn ochtend en middag programma. Ashley verteld mij dat ik de enige vrijwilliger ben vanuit All Out Africa voor de komende 4 weken. Mmmmmh balen zeg, in het het begin dacht ik nu moet ik alles alleen doen. Maar aan de andere kant ook wel leuk om zo'n grote stad alleen te verkennen. Ik krijg van Ashley mijn programma voor de komende 4 weken. Ik start vanmiddag alleen met Nobile een township tour door "Imizamo Yethu". Nobile brengt mij naar het politiebureau waar wij wachten op Africa mijn township gids (leuke vent). Dit is een veilige plaats voor een toerist voordat je de township in gaat. Africa en Nobile geven aan dat je niet alleen door de township moet lopen. Africa is zo enthousiast dat hij mij alles wil laten zien, Nobile gelooft het wel en gaat eerder naar huis. Africa woont zelf ook in de township en kent iedereen. Wij stappen ook bij een aantal mensen in huis. Naja huis, meer een krot. Een paar golf platen en houten palen en dat is het wel. De meeste bewoners hebben geen water of elektra. Wij stappen bij een visserman binnen, deze heeft het duidelijk iets breder en heeft zelfs zijn eigen badkamer, echt bizar. Africa laat mij ook de kerk, de bar en een pizza restaurant zien. Wij eten een pizza en kletsen wat. Ineens krijg ik een Nederlandse dame (Eveline) aan de telefoon van Africa. Eveline komt mij zaterdagochtend ophalen en dan halen wij ook Nikitha (dochter van Africa) op. Dan ga ik in het zwembad van Eveline en haar man, Nikitha zwemles geven. Haha hoe tof;). Nadat de pizza op is brengt Africa mij terug naar de lodge, echt heel lief van hem. Ik heb echt een leuke middag gehad in de township, hoop indrukken opgedaan, hoe de mens daar leeft. Echt bizar, ze hebben weinig maar toch heel erg gelukkig ondanks de drugs, alcoholisme en criminaliteit.

De volgende ochtend begint mijn ochtendprogramma in het begin van de township "Hangenburg" bij een kindercrèche Little Angel. Ashley brengt mij naar de locatie en verteld mij hoe ik de volgende dag zelf er naartoe kan reizen. Bij aankomst op Little Angel zijn de kinderen blij om mij te zien en rennen ze naar mij toe. Totaal 27 kids, ik besluit om geen één kind op te tillen maar om iedereen een high five geven. Zo geef ik alle kinderen aandacht. Teacher Martha verteld mij dat de andere docent ziek is, en zij zegt: je kan wel even lesgeven doe maar wat jij wilt. Ja, daar sta je dan. Ik vertel haar dat ik assisteer en dat ik de komende dagen eerst observeer, om te kijken hoe het lesgeven in zijn werk gaat. Er zijn 2 groepen op Little Angel. De kleintjes van 1-3 jaar en de groep van 3-6 jaar waarbij ik de komende weken elke ochtend help. Elke ochtend loop ik 20 minuten naar Little Angel toe, omdat dit in het begin van de township is, is dit wel te doen. Ik neem geen waardevolle spullen mee. Elke ochtend zie ik het zelfde straatbeeld, nieuwe lege drankflessen, straathonden, tienermoeders en drugsdealers. Er zijn veel problemen in deze township, de meeste kinderen van Little Angel wonen ook bij hun opa en oma omdat hun ouders niet voor hun kunnen zorgen. Mijn ochtenden zien er als volgt uit: zingen, tekenen, bellenblaas, alfabet, spelen binnen en buiten. De eerste dag dat ik aanwezig was viel mij gelijk op dat de kinderen buiten spelen op hun blote voeten in het zand. Echt gevaarlijk aangezien er zoveel glas in het zand ligt, ik besluit gelijk om zoveel mogelijk glas op te ruimen. Laatst gingen wij een "Happy Ballon" maken, ik blaas de ballonnen op en de kinderen plakte er een gezicht op. Heel leuk om te doen en vooral de meiden vonden dit erg leuk. De klas is erg klein en er staan geen tafels of stoelen, de kinderen doen alles op de grond. Dit vindt ik wel heel erg om te zien. Ach, denk ik dan maar, zei zijn het gewend en weten niet beter. De kinderen krijgen elke ochtend ontbijt, vers fruit en een warme lunch op de crèche. Rond 12.30 uur wandel ik terug naar mijn backpacker lodge om zelf te lunchen.

Om 14.30 uur ga ik met een "cokroad" (local transport) naar mijn middagprogramma in Ikhaya Le Themba in de township Imizamo Yethu. Ikhaya is voor de kinderen (6 tot 14) een naschoolse opvang, zodat de kinderen niet rond zwerven in de township. Zo kunnen ze minder in aanraking komen met drugs en criminaliteit. De vrijwilligers (zoals ik) helpen de kinderen de eerst 45 minuten met huiswerk maken en dan krijgen ze een warme maaltijd. Dan zijn er 3 verschillende leeftijdsgroepen en geven docenten les, Engels, Xhosa, dans, knutsel of sport. Alleen op vrijdagmiddag is er geen huiswerk en les, en wordt er altijd wat leuks gedaan. Zo waren wij laatst met 95 kinderen met taxi busjes naar Camps Bay Beach gegaan. Een hele happening voor de kids maar oh zo gaaf. Strand is bijzonder maar het vervoer helemaal, want er zijn niet veel auto's te vinden in de township. Op het strand heb ik een aantal kids geholpen met drijven en spetterbenen in het water, want niemand kan zwemmen, zelfs de docenten niet. De kinderen vonden dat fantastisch. Maar het was een hele organisatie, echt leuk. Ik ben 4 middagen aanwezig op Ikhaya, helaas kan ik alleen de kinderen helpen met huiswerk maken en geven de docenten de lessen en help ik, waarbij nodig is. Rond 17.00 uur rij ik met een cokroad terug naar mijn lodge. Zo ziet mijn programma voor het vrijwilligerswerk eruit. In de avonden en weekenden ben ik vrij.

Wat heb ik verder nog meer gedaan in Cape Town: Hiking Tour Hangburg, heel gaaf en een mooi uitzicht op een rotsplateau met zeehonden. Shoppen op V & A Waterfront, Houtbay Harbour Market, zwemles gegeven aan Nikitha waarover ik vertelde. Argus wielerevenement gezien, WK voetbal stadium. Sightseeing Cape Town, dat is een open dubbeldekker tourbus, wijnroute gevolgd, Castle of Hope gezien, uit eten geweest, cocktails drinken, Camps Bay, Clifton Beach.
Mijn high light was toch wel de "Hike of The Table Mountain" Platteklip Gorge. 2,5 uur naar boven wandelen met het zonnetje op je gezicht en geen wind. Het is een flinke klim, ondanks de warmte is het best wel heftig. Mijn doel is bereikt de top off The Table Mountain, echt heel gaaf en de moeite waard. Wat een uitzicht zeg, dit is echt genieten. Ik heb zeker wel een uur alleen maar van het uitzicht genoten voordat ik mijn weg naar beneden volg. De weg naar beneden gaat 2 keer zo snel, en het grootste gedeelte liep ik in de schaduw, dat was wel lekker. Dit was echt een top dag, de volgende dag had ik toch wel wat spierpijn;)
De laatste 2 weekjes gaan beginnen, extra genieten van alles.

Tot snel, kuss!!!

  • 16 Maart 2015 - 09:50

    Marijke:

    Hoi Mariek,
    Wat een leuk verslag weer!! En wat heb je weer veel meegemaakt, echt zo super!!
    Nog maar 2 weken en dan kom je alweer thuis.
    Voor jou zal het wel zijn omgevlogen!! Geniet nog maar je laatste weekjes!! Dike kusss...Marijke.

  • 16 Maart 2015 - 11:21

    Yvonne:

    Hoi Marieke, wat heb je weer onwijs veel meegemaakt. Door de townships lopen lijkt me vrij heftig. Al die armoe. Maar wat heb je nog 2 nuttige weken. Mooi werk met de kinderen in hun schooltje. Verwen ze maarllekker. Geniet van je laatste weken Afrika. Je zal deze reis niet snel vergeten! Tot snel. Groetjes Yvonne l

  • 16 Maart 2015 - 16:35

    Patricia:

    Hoi Marieke
    Zo leuk om te lezen. Al die heftige en mooie dingen die je meemaakt.
    Tot snel geniet van je laatste weekjes. X

  • 17 Maart 2015 - 17:31

    André:

    Hoi Marieke,
    Wat een geweldig verhaal weer, het blijft prachtig te lezen dat je zoveel avontuurlijks onderneemt. Geniet er nog van de laatste twee weken.
    Groetjes en dikke knuffel, André xx

  • 20 Maart 2015 - 13:03

    Mary:

    Hoi Marieke, eindelijk heb ik je gevonden. Ik keek natuurlijk verkeerd maar inmiddels weet ik hoe het moet. Beter laat dan nooit toch?! Wat zal jij straks terug kunnen kijken op een een geweldige tijd. Geniet er nog even van! Dikke kus XXX

  • 20 Maart 2015 - 13:33

    Suus:

    Lieve Mariek,

    Wat een belevenissen... Erg gaaf wat je allemaal meemaakt, en zo herkenbaar!
    Ik kan me nog herinneren dat ik nog twee weken in Afrika had, enerzijds is het mooi geweest en kijk je ernaar uit om weer naar huis te gaan, anderzijds wil je dat het avontuur nog lang niet voorbij is.
    Geniet er dus nog maar lekker van, want Nederland is gewoon hetzelfde Nederland nog!
    Take care!
    Liefs Suus (gram)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Marieke

Actief sinds 18 Dec. 2014
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 9908

Voorgaande reizen:

05 Januari 2015 - 30 Maart 2015

South Africa, Swaziland & Mozambique

Landen bezocht: