Week 5 - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Marieke Verkade - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Marieke Verkade - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Mariek

Blijf op de hoogte en volg Marieke

09 Februari 2015 | Swaziland, Lobamba

Week 5 alweer, dat schiet al op zeg!!!
Deze week is het weer qua temperatuur 5 tot 8 graden gezakt. Heerlijk, ik was dat warme weer wel een beetje zat. S'ochtends scheen meestal de zon en s'middags sloeg regelmatig het weer om. Heel veel regen, harde wind en omweer. Wij hebben s'avonds 2 keer meegemaakt dat het stroom uit viel. En ik kan je vertellen dat duurt wel even voordat het gemaakt is. Ze hebben hier namelijk niet zoveel haast, alles gaat op het dooie akkertje;).
Deze week slaap ik een grote luxe 4 persoonstent. Maar wij waren de hele week met zijn tweeen, echt relaxt. Er was genoeg ruimte in de tent om onze workout programma te starten.

Inmiddels heb ik een nieuw project qua vrijwilligerswerk, SportTeaching. Elke dag gaan wij naar verschillende NCP's om de kinderen te vermaken. Als wij aankomen op de NCP worden wij begroet door de lerares en de kinderen. Is de docent klaar met lesgeven dan zijn de kinderen voor ons. Wij beginnen altijd in een kring met zang en dans spelletjes. Super leuk en de kinderen kunnen echt heel goed dansen. Daarna doen wij een estafette, en de kinderen vinden het vooral leuk als de leraren tegen elkaar spelen. Na de estafette geven wij de jongens een voetbal en rennen ze er de hele tijd achteraan. De meiden spelen vaak met een hoepel of handje klap. Elke NCP is anders, je kunt dit zien aan het klaslokaal, aan de docent en aan de kinderen. Hebben de kinderen schone net kleren aan, dan wordt er in ieder geval iets aan hygiene gedaan. Op sommige scholen leren de kinderen hun tanden te poetsen na het ontbijt. Er zij ook scholen waarbij weinig hygiene is en dat kun je aan de kinderen wel zien. Veel gaten in kleding, kleding niet schoon, rotte tanden enz.

Wij hebben 1 ochtend gezwommen met 6 kinderen. Wij komen aan op de NCP en de docent bepaald welke 6 kinderen met ons mee mogen zwemmen. Echt heel zielig, niet de hele klas gaat mee, alleen die 6 kinderen. Je had de gezichten van de andere kinderen moet zien, je zag echt de terleurstelling. Het is echt een uitje voor de kinderen, zelf het mee rijden met de bus was al een hele belevenis. Aangekomen bij het zwembad, en ik kan je vertellen de kinderen zijn echt heeeeeeeel bang. Wij hebben met de kinderen gespeeld en een beetje gedreven op de rug. Tenalle tijden hebben de kinderen armvleugels om. Ik moet zeggen voor de 1ste keer zwemmen en allemaal met hulp van een docent drijven op de rug. Echte Toppertjes;)

Ik ben ook nog voor de 3de keer in het Hope House (weeshuis) geweest. Dit bleef ik echt heel anders dan de eerste keer, dit keer had ik de docent geholpen met eten opscheppen. Na het eten hebben wij nog even gespeeld met de kinderen.

Van het weekend had ik mijn eerste weekend vrij en niet heel veel activiteiten gepland staan. Ik wilde al een tijdje de hike doen bij Lidwala Lodge, deze hebben wij zaterdagochtend om 04.00 uur gedaan om de zonsopgang te zien. Helaas voor niks vroeg uit bed, bewolkt en op de top was het mistig. Wij hebben behoorlijk wat gelopen, maar dat heb je als je de verkeerde route loopt. Gelukkig zijn wij geen zeikerds en lopen we rustig door, volgend weekend gaan wij nog een poging wagen en hopen wij dat we de hike in ene keer goed lopen en dat wij een beter uitzicht hebben. Maar je maakt zowat mee, wij hebben veel gelachen en lol gehad en dat vindt ik belangrijk. De rest van het weekend hebben we gerelaxt, wassen, zwemmen, zonnen, savana dry drinken enz.

Dit was het weer, tot volgende week.

Kuss

• 09 Februari 2015 - 18:29

Marijke:

Hoi Mariek,

Wat boffen die kindertjes met jullie, lijkt mij heel leuk om te doen.

De boetzelaerkindjes en ik missen je wel een beetje hoor!

Maar de kinderen daar hebben jou veel harder nodig.

Ga lekker door met dat mooie werk daar, veel plezier en dikke kuss..

MARIJKE.

• 10 Februari 2015 - 06:17

André:

geweldig te lezen tot welke prestaties kinderen kunnen komen door wat extra aandacht.
    Hoop dat je nog veel kinderen wat kunt leren daar. Zij hebben dat heel hard nodig. Succes en kijk uit naar je volgende verslag.

• 10 Februari 2015 - 09:57

Yvonne:

Hoi Marieke, dit project is helemaal op jouw lijf geschreven! Spelen dansen zingen sporten en kinderen iets leren. Wat een mooie bezigheid. Het enthousiasme van de kinderen werkt natuurlijk aanstekelijk. Leuk om je zoveel leuke dingen te zien doen. Deze kinderen zijn zo blij met al die aandacht. Vermaak je goed en succes op de volgende trektocht. Groetjes xx