Week 11 & 12 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Verkade - WaarBenJij.nu Week 11 & 12 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Verkade - WaarBenJij.nu

Week 11 & 12

Door: Mariek

Blijf op de hoogte en volg Marieke

01 April 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo Allemaal,

Inmiddels ben ik alweer thuis in het koude, winderige Nederland en type ik mijn laatste 2,5 week vakantie die jullie nog te goed hebben van mij.
Allereerst vindt ik het echt heel leuk dat de afgelopen maanden zoveel mensen mij gevolgd hebben tijdens mijn reis. Hier wil ik jullie voor bedanken en geniet van dit laatste verslag.

Na een super leuk weekend gehad te hebben is het maandag gewoon weer tijd voor vrijwilligerswerk. Nog steeds loop ik elke ochtend door de haven naar de kindercrèche, inmiddels wordt ik door de lokale bevolking herkent. Ja, logisch ook, want als je elke keer op het zelfde tijdstip heen en weer loopt en de mensen begroet. Heb je gauw aanspraak, zo heb ik elke dag contact met de parkeerwachter, mensen die werken in de vis schoonmaakhal, de vispolitie man, lokale souvenirs verkopers. Dat is echt wel heel leuk, en ik voel mij echt niet alleen in Houtbay. Inmiddels heb ik de kinderen van de "Little Angel" crèche de maneschijn aangeleerd, geweldig iedereen doet mee met zingen en met de handgebaren die daarbij horen. Elke dag als ik aan kom op de crèche zitten de kinderen start klaar om het liedje te zingen. Hoe geweldig is dat, verder help ik de kinderen met het leren van het alfabet, tellen van 0-20, jezelf voorstellen, vormen (cirkel, driehoek, vierkant enz.), afwassen, fruit schoonmaken, knutselen. Vaak verzin ik zelf de knutsel activiteiten, en ik kan je vertellen, daar wordt je best wel creatief van, en je denkt out of the box. Hele leuke simpele dingen gemaakt, Nederlandse vlag, hart of bal met kleurtjes inplakken, vlinder of raket inkleuren en nog veel meer.
Ik heb gemerkt dat in Africa de communicatie heel erg slecht is. Staan er ineens 6 mannen op de kindercrèche om de crèche te verven, er was totaal niks voorbereid. De klas stond vol met lesmateriaal, de kinderen waren ook gewoon op school, er was geen verf en ga zo maar door. Dat was echt een chaotisch dagje, waarvan ik wel genoten heb.

Mijn vrijwilligersproject in de namiddag bij Ikhaya Le Themba is ook goed verlopen. Het grootste gedeelte van de middag heb ik de kinderen geholpen met huiswerk maken, en zelf heb ik er ook nog wat van geleerd. Eigenlijk was het plan dat ik daar voor 4 weken zwemles zou gaan geven. Maar helaas ging dat even niet door voor mij, omdat het zwembad buiten gebruik is. Of terwijl het zwembad in zeer slechte staat en er staat geen water in. Daarom hebben ze mijn middagprogramma veranderd in het helpen met huiswerk maken, en activiteiten op het grasveld met de kinderen. Ik deed veel Engelse boeken lezen met de meiden, of voetballen met de jongens. Dat was wat ik deed op mijn middag programma, je bouwt zo wel een leuke band op met de kids. Ik heb er erg genoten en kinderen zien lachen.

Wat is er allemaal gebeurt in Houtbay:
Ik was in mijn vorige verhaal vergeten te vertellen dat wij hier een hele grote "berg brand" van 7 dagen hebben gehad. De brand is aan de andere kant van de berg bij Muizenberg begonnen en overgeslagen naar onze kant. Dat was heel heftig om te zien en het leek net of ik in een film zat. De helikopters die af en aanvlogen om water uit de baai te halen om de brand te kunnen blussen, dit was ook een flinke klus voor de brandweerlieden. Elke avond voor dat ik ging slapen, ging ik kijken waar de brand gebleven was. Als ik wakker werd ging ik gauw naar het balkon om te kijken waar de brand is. De brand kwam heel dichtbij het hotel, gelukkig is hier geen huis of hotel afgebrand. Helaas aan de andere kant van de berg wel. Echt heel erg en waarschijnlijk is de brand ook nog aangestoken.
Daarnaast heb ik ook 3 keer een zandstorm meegemaakt, zo erg dat er op de weg zandbanken liggen en auto's vast staan in het zand. Het verkeer moest echt geregeld worden, en het zand werd met een bulldozer aan de kant geschoven.
Een hele grote groep dolfijnen (ong. 120) in de baai, gaaf om te zien.
En ik zat te ontbijten op het balkon en er was wat zwarts in de baai, na goed kijken was het een onderzeeër. Dit had ik alleen maar met marine dagen of op films gezien, maar nog nooit zo in de baai, gaaf!!

In de weekenden ben ik vrij en doe ik allemaal leuke activiteiten en ga ik naar andere backpacker logde meer in de Cape Town Centre. Vanuit daar is alles goed te bereiken, en ik zit wat dichter bij Longstreet (bars,restuarants,clubs). Lekker uit geweest en dezelfde ochtend weer vroeg uit bed om uitstapjes te maken. Zo heb ik Cape Peninsula met de baz bus geboekt. Deze dag tour bestond uit hiking and biking, lekker afwisselend en sportief. Simon's Town geweest om naar Boulders beach park (zand pinguïns) te gaan. Fietsen naar Cape Point, laatste stuk hiken naar de vuurtoren van Cape Point. De bus in en dan rijden wij naar Cape The Good Hope, super mooi uitzicht en bavianen gezien onderweg.
Ik ben ook nog even op bezoek geweest in de gevangenis van Nelson Mandela, Robben Island tour geboekt. Eerst een uur varen met de boot naar het eiland, onderweg zeehonden, dolfijnen, kwallen en een walvis gezien. Water is net als vuur, daar kun je uren naar staren en ook van genieten. Rondleiding gehad op Robben Island, heel indrukwekkend. En ik kan je vertellen, de gevangenis van Mandela is erg klein. Het was leuk om meegemaakt te hebben. Naar de Flowermarkt, Greenmarkt en Harbour markt Houtbay geweest, shoppingcentre V & A Waterfront, Camps Bay voor een dagje strand, uiteten, stappen, Rugby gekeken in de lokale bar. Al mijn dagen waren vol gepland met leuke dingen.

Afscheid bij "Little Angel", ja wat ga je doen, of waar kan je nog helpen, wat hebben ze nog nodig of geef je geld, wordt dat goed besteed. Geen idee, opdat moment ben je er niet. Wat doe je dan voor de kinderen. Na lang nadenken had ik het idee om voor de kinderen een speciale dag te organiseren. Met hoofddocent Liezl had ik eerst mijn idee besproken en zij heeft het goed gekeurd. Wij gaan een ochtendje naar het strand met 30 kids en 4 docenten. Ik heb 2 taxi's geregeld om 09.30 uur, dat is voor de kinderen al heel speciaal, sommigen hebben nog nooit in een auto gezeten, of zijn zelfs überhaupt nog nooit verder geweest dan de township. Dus dat is al heel speciaal, iedereen zit in de bus, muziek aan en wij kunnen gaan. De kinderen kijken hun ogen uit. Eenmaal op strand, schoenen, kleding alles ging uit, heerlijk rennen, spelen, in het water enz. De buiten speelplaats bij de crèche is heel erg klein, en nu kunnen ze uitgebreid spelen. Even een kleine break voor Limonade en wat fruit waarvoor ik had gezorgd, geweldig iedereen is Happy. Hopa en weer verder spelen om 11.45 uur komt de taxi ons ophalen en brengt ons naar de crèche. Ik had ook nog de lunch geregeld, bruin brood met paloni (soort leverworst). En dan afscheid nemen van de kinderen voordat ze gaan slapen. Ik had voor iedereen nog een ballon, deze heb ik gegeven en ik kreeg van iedereen een knuffel. Ik heb een leuke tijd gehad met de kids en de docenten, afscheid nemen viel wel even zwaar. De docenten bedankten mij voor wat ik allemaal gedaan had en voor deze mooie laatste dag met de kinderen naar het strand. Helemaal top dat ik dit voor ze kan doen, daar doe ik vrijwilligerswerk voor.

Laatste weekend heb ik nog wat tijd gespendeerd met Anne, ik had haar in Swaziland al ontmoet. Zij heeft de zelfde reis als mij geboekt alleen een maand later, vandaar dat wij dit weekend een overlap hadden. Ik heb nog heerlijk genoten van Cape Town.
Er is een tijd van komen en van gaan, dan sta je ineens je tas in te pakken. Dat is wel heel raar, de afgelopen 3 maanden zijn ook zo snel gegaan. Helaas, toch nog even problemen gehad met inchecken. Ik kon niet inchecken i.v.m. mijn heenreis 4 januari 2015, ik was toen vrij laat voor mijn vlucht naar Johannensburg. Waardoor ik nu een vinkje achter mijn naam had, waar ik toen niks aan kon doen. Even bellen met de luchtvaartmaatschappij, vinkje werd weggehaald en gelukkig kon ik toch inchecken. Dat is altijd wel fijn, als je weet dat alles geregeld is. Maandag werd ik om 14.00 uur opgehaald door de taxi en naar het vliegveld gebracht. De vlucht is goed gegaan, geen problemen gehad. Alleen van Londen naar Amsterdam veel wind en turbulentie gehad, dat was alleen minder. Dinsdag om 09.30 uur aangekomen op Schiphol en daar stonden mijn ouders en zussen, super dat ze er voor mij waren. Ik heb ze echt wel gemist.

Ik weet dat dit een heel lang verslag is, maar dit is mijn laatste reisverslag van mijn Trip in Africa. Ik hoop dat jullie ook hebben kunnen genieten van mijn schrijfkunsten. Ik heb sowieso 3 maanden kunnen genieten van dit land.
Bedankt alle volgers, je zult mij vast nog wel vaak horen praten over Africa, want daar raak ik niet over uitgepraat.

ECHT EEN SUPER GAVE ERVARING!!!

Kuss

• 02 April 2015 - 07:25

Marijke:

Hoi Mariek,

Het is in een woord GEWELDIG wat een mooie en leuke en ook spannende ervaringen heb jij meegemaakt!!
    IK kan niet wachten om je verhalen te horen en je weer terug te zien, ben weer heel blij dat je terug ben! Dikke kus... Marijke.

• 02 April 2015 - 07:58

Daan En Mark:

hoi Marieke. Wat een super gaaf laatste verslag. Heb ze allemaal gelezen, maar hierin beleef je wel erg veel. Wij zijn allebei wel blij dat je weer thuis ben en hopen je snel weer eens te zien en spreken. Geniet nog even van je rust, dan kan je straks al die hysterische moeders weer aan. Tot snel.

• 02 April 2015 - 12:36

André:

Wat een mooie ervaring om op terug te zien. Ben benieuwd naar de verhalen en geniet nu nog maar even van je vrije dagen in het frisse, natte, winderige Westland